Nietypowa reklamacja
2015-08-17

Co zrobić, gdy fryzjerka obetnie nasze włosy tak, że nie będziemy mogli pokazać się na ulicy, kosmetyczka zrobi nam paznokcie, które po jednym dniu odpadną, a ząb wprawiony przez dentystę dzień po wizycie wypadnie? Czy w takim przypadku możemy złożyć reklamację i na jakich warunkach możemy się jej domagać?


Okazuje się, że nie jesteśmy w takich sytuacjach bezbronni, a wręcz przeciwnie, mamy prawo żądać, żeby szkoda, którą nam wyrządzono, została naprawiona, a wykonanie usługi było zgodne z naszymi wcześniejszymi ustaleniami. Nie wielu z nas wie, że usługi podlegają reklamacji, stąd właśnie niewielka wiedza związana z tym, jak upomnieć się o swoje. Często dla świętego spokoju po prostu odpuszczamy, idziemy do innego fachowca, by naprawił wyrządzoną szkodę i jeszcze raz płacimy za to, co powinno być poprawnie wykonane za pierwszym razem. Koszty tej naprawy bywają wyższe, niż standardowa usługa, ze względu na usterki i wady, które spowodowało niewłaściwe wykonanie usługi. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podpowiada, że mamy prawo domagać się naprawiania szkody, którą nam wyrządzono, zwrotu zapłaconej gotówki, jak również obniżenia kwoty płatności, którą musielibyśmy zapłacić, gdyby usługa wykonana była prawidłowo. Klient znający swoje prawa musi być świadomy, ze to on ma prawo negocjować z usługodawcą dogodny termin naprawienia szkody, a  jeżeli w tym terminie nie zostanie ona naprawiona, wtedy możemy wyciągać wobec nieuczciwego fachowca konsekwencje. Reklamacja na usługi powinna mieć charakter pisemny, a czas na jej złożenie to miesiąc od momentu zauważenia szkody. Opisanie dokładnie i szczegółowo problemu to podstawa do negocjowania i wyrażenia swoich roszczeń i oczekiwanego sposobu naprawy wyrządzonej szkody. Kolejnymi krokami, które można podjąć, jeżeli takie postawienie sprawy nie przynosi efektu jest skonsultowanie się z rzecznikiem praw konsumenta, który pomoże nam w negocjacjach, lub w przypadku braku rozstrzygnięcia – wystąpienie na drogę sądową.
ML

powrót do listy